Tetaplah berhubung

Urus Kewangan Lahirkan Keluarga Bahagia

Foto: Google

Ohsem

Urus Kewangan Lahirkan Keluarga Bahagia

Banyak faktor yang menyumbang kebahagiaan hidup berkeluarga. Antaranya ialah kemampuan pengurusan kewangan yang teguh.

Sebuah keluarga perlu memiliki sumber kewangan yang mencukupi untuk memenuhi keperluan mereka.

Belanja dengan berhemah

Sikap bersederhana dalam perbelanjaan menjadi tuntutan islam. Sikap berbelanja berlebih-lebihan adalah ditegah sama sekali dalam islam. Banyak keburukkan berlaku akibat sikap tersebut. Setiap rezeki yang diperolehi haruslah dibelanjakan kepada tujuan kebaikan. Pengurusan kewangan haruslah teratur, berhemah dan bijak.

Rezeki yang halal

Usaha mencari rezeki hendaklah dengan cara yang halal bagi memastikan keberkatan dalam hidup.

Rancang Perbelanjaan

Untuk mengelakkan berlakunya krisis kewangan, amalkan kaedah merancang perbelanjaan keluarga. Berbelanjalah hanya untuk keperluan sahaja. Pada masa yang sama, berusahalah menigkatkan perolehan rezeki yang halal.

Berusaha mencari rezeki

Sudah menjadi tanggungjawab kita mencari rezeki yang halal untuk isteri dan anak-anak. Jangan malas mencari rezeki kerana rezeki tidak datang bergolek tanpa usaha.

Tingkatkan pendapatan

Berusahalah dengan lebih gigih, tingkatkan prestasi dan kemahiran adalah antara cara untuk mendapatkan rezeki lebih banyak bagi memenuhi keperluan keluarga. Usaha haruslah seiring dengan tuntutan syariat.

Tidak menunjuk-nunjuk

Tidak perlu menunjuk-nunjuk untuk mengelirukan orang lain tentang kemampuan sebenar. Ianya akan mendatangkan keburukan kepada diri sendiri dan keluarga.

Elak budaya hutang

Berhutang memang tidak ditegah dalam islam. Islam menegah mengambil hutang untuk tujuan bermewah-mewah. Sikap ini boleh memakan diri sendiri.

Menabung untuk keperluan akan datang

Wang lebih yang dimiliki sepatutnya disimpan untuk kegunaan pada masa terdesak.sentiasalah sematkan dihati bahawa ‘langit tidak selalunya cerah’ ada masa akan tiba saat mendungnya. Begitulah dengan kehidupan kita. Sebaiknya kita sentiasa dalam keadaan bersedia.

Muat artikel

Anda mungkin juga meminati...
Klik Untuk Komen

Lagi di Ohsem

Ke Atas