Tetaplah berhubung

Sosial Trend

7 Penyakit Akibat Tak Cukup Tidur

Info

7 Penyakit Akibat Tak Cukup Tidur

Tidur adalah satu proses penting, tidur boleh mempengaruhi segala fungsi sistem di dalam tubuh badan kita.

Semak tujuh kesan kekurangan tidur yang perlu diketahui berikut ini.

Keletihan fizikal dan tekanan secara mental

Kekurangan tidur akan memberi kesan fizikal pada tubuh. Sama seperti pemakanan, tidur juga penting untuk merehatkan badan. Ketika tidur, tubuh akan memproses pembaharuan sel dan memperbaiki otot. Ini adalah masa bagi otak menyimpan semua maklumat yang telah diterima sepanjang hari. Kurang tidur menyebabkan keletihan serta tekanan.

Berat badan naik

Kurang tidur juga akan melambatkan sistem metabolisma, kerana proses mencerna gula yang akan terganggu. Kurang tidur menyebabkan meningkatnya rasa lapar pada jam-jam yang tidak teratur, dan badan mula menuntut lebih banyak makanan daripada apa yang diperlukan, sehingga akan menyebabkan kenaikan berat badan.

Pelupa

Tidak cukup tidur menghalang fungsi kognitif dan membuat otak tidak berfungsi dengan maksimum. Kerap terlupa dan bingung, dan apa yang anda perlu lakukan adalah semak semula jam tidur pada malam sebelumnya.

Kulit kusam

Orang yang kurang tidur lingkaran mata menjadi hitam dan tumbuh jerawat. Kekurangan tidur akan menyebabkan tubuh lebih banyak melepaskan hormon kortison. Hormon ini akan memecahkan kolagen di kulit, yang bertanggungjawab membuat kulit halus dan bersinar.

Kemurungan dan gangguan psikologi

Banyak kajian yang menunjukkan kurang tidur menyebabkan gangguan psikologi, termasuk kemurungan. Orang yang mengalami insomnia akan lebih terdedah terkena gangguan tersebut, berbanding dengan orang yang mendapat cukup tidur.

Penyakit kardiovaskular

Kurang tidur akan menyebabkan peningkatan hormon stres dalam tubuh. Ini menjejaskan kesihatan secara keseluruhan, termasuk pada jantung. Hormon stres boleh merosakkan pembuluh darah, yang akan menyebabkan tekanan darah tinggi.

Diabetes

Seperti disebut sebelum ini bahawa kurang tidur akan menyebabkan metabolisme tubuh berkurangan dan menurun, di mana akan mengurangkan kemampuan tubuh untuk mencerna glukosa. Dan, ini disebut akan menyebabkan diabetes serta obesiti.

Muat artikel

Anda mungkin juga meminati...
Klik Untuk Komen

Lagi di Info

Ke Atas