Tetaplah berhubung

Tips Agar Kulit Bayi Tidak Mudah Iritasi

agar-kulit-bayi-tidak-mudah-iritasi

Kesihatan

Tips Agar Kulit Bayi Tidak Mudah Iritasi

Tips Agar Kulit Bayi Tidak Mudah Iritasi

Ibu yang baru melahirkan anak rata-rata rasa cemas dengan keadaan kulit bayi yang dikhuatiri sensitif.

Kulit melecet ini terjadi kerana kulit bayi lembab dan tergeser. Seharusnya diberi perhatian khusus pada kebersihannya. Agar kulit bayi yang sensitif tidak cepat iritasi, ada tips yang boleh dilakukan seperti paparan berikut ini.

  • Sumber air bersih sangatlah penting diperhatikan untuk memandikan si bayi. Jika terpaksa menggunakan air kotor, yang terjadi muncul penyakit kulit seperti kudis.
  • Ibu jangan ego untuk mendadani anak kesayangan. Selain itu penggunaan kosmetik dengan aroma wangian yang sangat harum, bahan kimia di dalamnya boleh merengsa kulit bayi. Ingat, elakkan juga penggunaan bedak bayi tabur, kerana berisiko penyakit kanser.
  • Perhatikan jika anda ingin menyapukan minyak kayu putih pada bayi. Walaupun dapat menghangatkan tubuh bayi, ini juga boleh kulit bayi iritasi.
  • Apabila menggunakan diapers, anda juga perlu kerap memeriksa kebersihan kawasan kelamin bayi. Kalau sudah sering buang air kecil dan buang air besar, gantikan!
  • Menunda penggantian diapers pada bayi akan menyebabkan banyak risiko. Tidak hanya iritasi, bayi juga boleh mengalami jangkitan saluran kencing, khususnya bayi perempuan.
  • Bila berat bayi sudah di atas 6 kg, disarankan bayi dimandikan dengan air sejuk. Cara ini dilakukan agar kulit bayi mudah menyesuaikan diri dengan persekitaran dan suhu air.

Selamat mencuba!

(nip)

Muat artikel
Klik Untuk Komen
Ke Atas