Tetaplah berhubung

Pentingnya Percepatkan Waktu Makan Malam dan Tidur

Foto: Medicaldaily

Kesihatan

Pentingnya Percepatkan Waktu Makan Malam dan Tidur

MENUNDA waktu makan malam dapat mempengaruhi kualiti tidur sehingga mampu menyebabkan penyakit diabetes dan obesiti.

Gaya hidup masyarakat kota yang selalu sibuk dengan urusan pekerjaan kerap membuat waktu tidur dan makan malam sedikit terabai. Malah, ada yang jarang makan waktu malam dan tidur tidak menentu antara satu hari dan hari berikutnya.

Tanpa disedari, kebiasaan tersebut nyata adalah penyebab penyakit diabetes dan obesiti. Supaya terhindar dari dua penyakit tersebut, penyelidik menyarankan untuk makan malam paling tidak jam 8 malam sehingga anda mampu untuk tidur lebih awal. Mengapa demikian? Memetik dari laman sesawang Boldsky, setidaknya ada beberapa alasan di antaranya menghindari refluks asid, menyeimbangkan pola hidup, memberikan ruang antara waktu makan dan tidur, terhindar dari obesiti dan membuat anda tidak muak melihat makanan.

Kelima alasan tersebut bukan tanpa alasan, jika anda tergolong dalam insan yang sentiasa menunda untuk makan, hal tersebut sama saja seperti membuat perut menahan lapar lebih lama hingga mengganggu sistem pencernaan dan menyebabkan gastrik. Gastrik akan menyebabkan anda tidak mendapatkan istirehat yang berkualiti, sehingga menjejas kehidupan seharian anda.

Seperti diketahui umum, perut memerlukan waktu untuk mencerna makanan. Pastikan antara waktu makan dan waktu tidur minimal selepas satu jam, secara tidak langsung anda memberi ruang untuk organ tubuh bekerja sesuai dengan fungsinya. Penyelidik turut menyatakan ada kaitan antara waktu makan malam yang lewat dengan obesiti. Ketika perut terasa lapar, tanpa anda sedari, anda cenderung makan lebih banyak sehingga mampu meyebabkan berat badan naik.

(nip)

Muat artikel
Klik Untuk Komen
Ke Atas