Tetaplah berhubung

Memeluk Kucing Membahayakan Nyawa Manusia

Kesihatan

Memeluk Kucing Membahayakan Nyawa Manusia

KUCING adalah haiwan lucu yang dapat memberi manfaat terapi bagi manusia.

Namun, jika anda suka memeluk kucing, anda perlu mula berhati-hati kerana jangkitan yang mengancam jiwa boleh dialami kerana dekat dengan kucing.

Peringatan ini disampaikan dari hasil kajian oleh Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit (CDC) di Amerika Syarikat. Lembaga tersebut mendapati penyakit yang disebut “cakaran kucing”, yang digejalai demam, dalam kes kompleks boleh membawa maut, malah kematian.

Pemilik haiwan kesayangan juga disebutkan boleh dijangkiti penyakit dari kucing ketika berciuman atau sentuhan wajah dengan kucing, atau ketika tercakar dan tergigit kucing. Anak kucing yang diketahui ibunya lebih mungkin membawa bakteria, yang disebarkan dari kucing ke kucing oleh kutu.

Langkah-langkah pencegahan yang normal yang disyorkan oleh doktor, seperti mencuci tangan selepas hubungan dengan haiwan kesayangan, kemudian tidak membiarkan haiwan anda sendiri dan berbaur dengan kucing liar. Cara lain yang mudah untuk mencegah penyebaran penyakit adalah untuk melindungi haiwan kesayangan dari kutu, seperti dikutip dari Alarabiya.

Kajian, yang dilakukan lebih daripada lapan tahun itu, meninjau lebih dari 13,000 kes penyakit cakaran kucing. Insiden penyakit yang dijumpai 4.5 diagnosis pesakit rawat jalan per 100,000 penduduk per tahun, yang mana lebih tinggi daripada yang dijangka.

Hanya beberapa kes yang diteliti mengakibatkan kematian, yang kemungkinan terjadi kerana beberapa pesakit ragu untuk mencari bantuan perubatan. Kumpulan usia yang paling berisiko adalah anak-anak antara usia lima dan sembilan tahun.

(nip)

loading...
Muat artikel
Klik Untuk Komen

Lagi di Kesihatan

Ke Atas