Tetaplah berhubung

Pentingnya Hidup Terpisah Dari Orang Tua Selepas Berkahwin

pentingnya-hidup-terpisah-dari-orang-tua-selepas-berkahwin

Hubungan

Pentingnya Hidup Terpisah Dari Orang Tua Selepas Berkahwin

Foto: Google

Pentingnya Hidup Terpisah Dari Orang Tua Selepas Berkahwin

Setelah menikah, ada banyak tanggungjawab dan peranan baru yang akan dipikul. Malah kehidupan seharian dan gaya hidup sedikit banyak juga akan turut berubah.

Memulakan dan menjalani hidup bersama dengan suami juga akan memerlukan membuat beberapa keputusan baru. Salah satunya mengenai persoalan akan tinggal di mana dan dengan siapa.

Memulakan hidup sebagai pengantin baru memang sebaiknya terpisah dari orang tua. Jika belum mempunyai rumah baru, sekurang-kurangnya anda dan suami boleh membeli atau menyewa rumah sendiri. Tapi kenapa perlu terpisah dari orang tua?

Boleh menikmati saat bersama yang berharga

Agar perkahwinan boleh terbina sejak awal, anda dan suami perlu membina serta mencipta detik-detik bersama yang berharga. Masa-masa sukar tinggal bersama untuk pertama kalinya akan terasa berat pada awalnya. Tapi itu semua akan menjadi cerita dan kenangan yang tak akan pernah dapat dilupakan.

Dengan hidup terpisah dari orang tua, anda dan suami boleh saling belajar mendewasakan. Selain itu, akan terlatih untuk menghadapi persoalan secara mandiri dan menyelesaikannya sebaik mungkin.

Tidak lagi menyusahkan orang tua

Sampai bila anda dan suami masih akan terus menyusahkan orang tua? Tibanya untuk berani hidup mandiri, wahai wanita. Tunjukkan pada orang tua jika anda dan suami memang sudah siap menikah sehingga boleh memulakan kehidupan yang baru tanpa banyak menyusahkan orang lain.

Anda dan suami Semakin dekat dan intim

Menghabiskan sebahagian besar masa berdua ketika di rumah, itu akan menjadi saat yang sempurna untuk membina keintiman antara anda dan suami. Selain itu, anda dan suami juga jadi lebih bebas untuk melakukan apa-apa tanpa merasa terganggu. Privasi anda dan suami juga akan lebih terjaga.

Boleh menyesuaikan lebih cepat dengan kehidupan pernikahan

Sebelum dan sesudah menikah pasti ada bezanya. Dan ada masa peralihan yang harus anda lalui dari bujang dan kini sudah menjadi isteri. Dengan hidup berdikari selepas berkahwin, anda akan lebih cepat menyesuaikan diri pada semua perubahan yang ada. Anda dan suami mahu tak mahu harus saling bekerjasama dan mempunyai komitmen bersama untuk menjalani masa-masa awal perkahwinan sebaik mungkin.

(nip)

Klik Untuk Komen
Ke Atas