Tetaplah berhubung

Curang Boleh Dimaafkan, Ini Alasannya

Hubungan

Curang Boleh Dimaafkan, Ini Alasannya


Memaafkan pasangan yang berlaku curang seolah-olah tidak mungkin. Tapi, apakah separah itu, curang sama sekali tidak layak dapat pengampuan?

Kita semua tahu, memaafkan adalah sikap mulia, terutama dalam hubungan. Walaupun memaafkan pasangan tidak setia sangatlah sukar, tetapi ada kes di mana pasangan yang curang layak dimaafkan. Inilah empat sebab perselingkuhan boleh dimaafkan.

#1 Pelaku mengakui kesalahan

Dia mengakui kesalahannya dan tidak mencari justifikasi. Dia sedar perbuatannya salah dan ingin bertanggungjawab memperbaiki keadaan. Dia juga tidak mencari-cari alasan untuk membela diri.

#2 Niat berubah lebih baik

Setelah mengakui kesalahan, pelaku cuba untuk setia. Dengan segala daya dan upaya dia memperbaiki situasi. Tiada hubungan dengan pasangan curangnya lagi, tidak memaksakan keintiman, mencari bantuan profesional, dan lebih spiritual.

#3 Memberi keutamaan kepada kejujuran

Bahagian terpenting agar dimaafkan adalah jujur dalam ucapan dan perbuatan. Tidak akan mengulangi perbuatan lagi, agar kepercayaan dari pasangan terbentuk semula. Selain itu juga tidak memberi tempat untuk kebohongan dalam perkara sekecil apa pun.

#4 Ingin mempertahankan keluarga

Walapun sudah curang, dia tidak ingin meninggalkan keluarga. Dia lebih memilih keluarganya berbanding pasangan curangnya. Apa pun dilakukan agar keluarganya tetap utuh.

Sumber: Familyshare

Klik Untuk Komen

Lagi di Hubungan

Trending

Ke Atas