Tetaplah berhubung

Cara Awasi Anak Bermain Gajet

Hubungan

Cara Awasi Anak Bermain Gajet

Foto: Google

Cara Awasi Anak Bermain Gajet


Dugaan hebat menjadi ibu bapa di zaman serba digital adalah pengawasan penggunaan gajet buat si kecil. Melarang si kecil menggunakan alat canggih ini bukanlah penyelesaian yang tepat.

Sebaliknya, membebaskan si kecil bermain gajet tanpa ada batasan juga akan memberi impak buruk. Jangan risau, para ibu sekalian. Anda masih boleh mengendalikannya!

Bataskan Penggunaan

Walaupun gajet dapat memberi manfaat positif, tetapi pengawasan ibu bapa harus dilakukan. Apatahlagi rasa ingin tahu anak sangat tinggi tentang perkara yang baru. Bukan kemungkinan anak tanpa sengaja melihat laman yang tidak diinginkan di internet. Untuk mencegahnya, bataskan penggunaan internet pada gajet, bila perlu beri password atau blok aplikasi tertentu yang tidak diinginkan sehingga anak tidak dapat membukanya.

Bila si kecil suka meminjam gajet ibu bapa, sebaiknya hapuskan history setelah menggunakannya. Kadang-kadang di media sosial, sering ada foto yang tidak sepatutnya atau kata-kata yang tidak tepat untuk si kecil.

Dua Jam Sehari

Durasi pemakaian gajet juga perlu dibataskan. Cukup hanya dua jam dalam sehari! Jika berlebihan dapat memberikan efek radiasi yang tidak baik untuk mata. Bila mata dibiarkan memandang monitor/LCD, akan mengakibatkan efek mual dan pening, terutama bila digunakan dalam ruangan gelap.

Apapun jenis gajet, jarak pandang yang baik dan sihat adalah minimum tiga kali panjang saiz monitor/ LCD yang digunakan. Jika tidak, dalam waktu 5-10 tahun ke masa hadapan mata anak akan mengalami kerosakan.

Selain itu aktiviti menaip pada keyboard ataupun menyentuh skrin LCD lebih dari dua jam juga dapat mengganggu saraf motor halus anak, seperti kaku pada jari tangan si kecil. Tidak hanya itu, terlalu lama dalam satu posisi anak bermain gajet juga berisiko mengalami gangguan postur tubuh, masalah otot dan bentuk tulang.

Ketagihan Gajet

Jangan biarkan anak menghabiskan waktu hanya untuk bermain gajet secara berlebihan, sehingga lupa makan, tidur atau belajar. Anak yang ketagihan gajet, secara akademik dapat dilihat dengan prestasi/nilainya yang menurun. Kerana anak lebih memilih bermain gajet daripada belajar, membaca buku, atau mengerjakan pekerjaan rumah. Selain itu, anak juga lupa waktu, susah disuruh mandi, tidak memberi respon ketika dipanggil orang lain.

Secara fizik, bermain gajet seharian dapat mempengaruhi kesihatan. Anak lebih selesa berada di dalam bilik, tidak banyak begerak, kurang di bawah sinar matahari sehingga biasanya anak yang ketagihan bermain games, badannya terlihat lesu, dan pucat.

(nip)

Muat artikel
Anda mungkin juga meminati...
Klik Untuk Komen

Lagi di Hubungan

Ke Atas